
10

he conflict between Great Britain and the Republics

of the Transvaal and Orange Free State which

slipped into war in October 1899 was to become

the most significant since the Crimean war. It was to last for

almost three years. It was more costly in money, manpower

and loss of life than any British military venture hitherto. In

many respects it was the first modern war, involving civilians

on an unprecedented scale, and raising questions about

refugees and their treatment which have become all too

familiar. It was also the first war fought by a British Army

to receive saturation coverage from the Press. The Press at

the turn of the century was the only important medium for

the nation-wide dissemination of news and the public

expression of views. By 1899 it had reached its apogee in

terms of quantity, quality and diversity of newspapers

available to the reading public. In the pages of different

newspapers may be discovered what opinion-formers

thought were the issues and events which the public wished

to know about, and the responses of members of the public

to what they read. Editors of newspapers had to be alive

both to the expectations of their readers and, in some cases,

of their proprietor if they were to continue to sell to their

market, or, indeed, retain their jobs. But the sample of issues

and opinions is neither limited nor one-sided if one has the

stamina to read a sufficiently large cross-section of

newspapers. Presentation, information and opinions differ

in detail and emphasis from one paper to another,  but over

the spectrum of newspapers, catering for different audiences

with different views and interests, a picture emerges of how

the war was presented to the British public and how the

public responded.

The Construction of a Late-Victorian Newspaper

The assumptions underlying the structure of a newspaper

had certain consequences. A distinction was made between

fact and opinion. Facts comprised hard news; opinion was

the interpretation of and editorial comment on the news.

The two were considered to be quite separate units. The

facts were presented on the news page in the form of reports

from a paper’s own correspondents, if it had them, followed

by reports from the various News Agencies and it was a

matter of honour for a reputable newspaper that its

correspondents’ reports were not altered. Most newspapers

relied heavily on the Agencies and some, particularly the

evening papers, almost exclusively, although if they had a

sister morning newspaper they might borrow its special

reports.  Some papers provided a brief summary of the main

points of the news, but readers were in general assumed to

be sufficiently well educated to be able to follow news, often

repetitive, sometimes contradictory, presented in this

fragmented way. When the Transvaal crisis became acute

and in the early stages of the war the reader faced the

additional difficulties of unfamiliar terminology and place

names. Many newspapers had to educate their readers not

only about the past history and present problems of South

Africa, but also about the meaning of Dutch words and

phrases and the topography of the country. As the war

progressed some papers provided summaries of events which

might otherwise have been difficult to follow. Those of the

Morning Post, written by Henry Spenser Wilkinson, a

distinguished military critic who was later Professor of

Military History at Oxford, were particularly well thought

of.

But there was more to the treatment of facts than their

presentation and comprehensibility. All newspapers referred

at one time or another to ‘the facts’, meaning the news they

published, as if they constituted a fixed body of objective

truths. But this was not the case. Facts had to be selected

and prioritised. Reports from a paper’s own correspondents

were frequently highly opinionated. News of events sent to

The Times was written by the Editor of the Cape Argus. The

Daily News received its reports from the Editor of the Cape

Times, while the Daily Chronicle was supplied with news

by the Editor of the South African News. The Argus and the

Cape Times were both Imperialist, sympathetic to the aims

of the High Commissioner, Alfred Milner, and the Colonial

Office and hostile towards the Transvaal. The Editor of the

Cape Times prior to the outbreak of war, Edmund Garret,

generally thought to be in the pocket of Cecil Rhodes and

implicated in the Jameson raid, was close to Milner and

supported his policies. The Editor of the South African News,

Albert Cartwright, in contrast, was close to the Bond party

at the Cape and sympathetic to the point of view of the leaders

of the two Boer Republics. Inevitably the reports coming

from these three sources often presented quite different

THE PRESS AND THE PUBLIC DURING

THE BOER WAR 1899-1902

Dr Jacqueline Beaumont Hughes considers some aspects of the role

of the Press during the Boer War

F e a t u r e

T



11

information, or gave a different slant to events.  Thus the

‘facts’ of the news page contained, even if obliquely, an

expression of opinion. Often this was deliberate. The

correspondent knew what his London paper expected of him

and he had been chosen with that in mind. Reports from the

News Agencies could be equally nuanced. Reuter’s

correspondent in Pretoria was editor of a newspaper close

to and controlled by President Kruger; in Kimberley the News

Agency’s correspondent was the editor of the Diamond Fields

Advertiser which was controlled by De Beers. Even if an

Agency correspondent was even handed, and many were,

or tried to be, the parts of reports which did not sit well in a

paper’s news columns might end up on the floor of the Night

Editor’s room on the grounds of lack of space or the existence

of a report from ‘Our Own Correspondent’ covering the

same events.

The Effects of War on News Coverage

During the war there were other elements which affected

the news. The British Press complained about censorship

throughout the war. Initially the problems arose primarily

from the lack of a properly organised and trained censorship

service in the Army. There were no ground rules, the censor

was often a busy junior officer with a host of other tasks in

his view of greater importance than censorship. Some were

unacceptably casual in their attitude to the job, acting

without any consistency; others put the image of the Army

above all else and altered the wording of telegrams. In one

instance a correspondent complained that the words

‘reconnaissance’ or ‘successful reconnaissance’ were

substituted for ‘failure’ and ‘partial failure’ in his account of

a battle. Even after these failings had been improved

telegrams could still be held up for days because the censor

had to wait for more senior confirmation that the news could

be released, though delays were also due to the telegraph

lines being loaded with official business, or, in the case of

news from besieged towns, because of the difficulty of getting

a runner through to the nearest telegraph point. The result

was that initial news of events was often so sketchy that it

was not clear what had happened and it sometimes took

weeks before a coherent account arrived or could be pieced

together.

But newspapers accepted, although sometimes reluctantly,

that censorship was necessary, for there were instances

throughout the war of complaints about correspondents

making up stories and writing of battles at which they had

not been present. Bennett Burleigh of The Daily Telegraph

Illustrated newspapers were particularly enjoyed by the troops. The Sphere and The Field are both shown in this picture. It was based on a sketch

made at the front by R M Paxton and worked up at home for publication in The Sphere of June 13 1900 by one of the newspaper’s artists at home.

Illustrated London News Picture Library

THE PRESS AND THE BOER WAR



12 F e a t u r e

faced accusations even before the outbreak of war of

inventing alarmist stories of the Boers invading northern

Natal and subsequently annoyed the officers at Ladysmith

by inaccurately writing up one of the early skirmishes

before the siege began at which he had not been present.

The most celebrated and controversial incident was the

account of the murder of Boers by British soldiers at

Vlakfontein, written by Edgar Wallace for the Daily Mail.

Wallace was not present at Vlakfontein himself and his

informants were rank and file soldiers. Officers who had

been present denied that Boers had been shot and their

account was preferred by Lord Kitchener on the grounds

that a common soldier’s word could not be trusted. Both

Kitchener and the Government were clearly anxious to

play down such a story, for at that t ime, June 1901,

Kitchener’s strategy was to fight hard while trying to make

terms with the Boers, and the Government was facing

revelations of the conditions in the concentration camps.

The Opposition in Parliament was in full cry and British

atrocities against Boers were the hottest of news. Kitchener

considered that the Daily Mail, in publishing such a story,

had probably prolonged the war by some weeks, as the

outcry at home had given fresh heart to the Boers. But

such incidents were comparatively rare. Most

correspondents were very conscious of the need for

verification of sources and both Burleigh and Wallace were

criticised as much by their fellow professionals as they

were by the military and civil authorities.

After Lord Kitchener took control of events in November

1900 censorship was tightened to a degree where some

correspondents reduced their telegrams to a minimum

knowing that they would be blue-pencilled almost out of

existence. The news columns, even of a paper like The

Times which prided itself on its full news coverage, shrank

at times to a few paragraphs. This was not entirely, as is

often said, because newspapers thought that the public

was bored by the war. For a few weeks in the summer and

autumn of 1900 it is true that the Press focused its attention

first on China and then on the General Election at home,

withdrawing most of its correspondents from South Africa.

But by mid-December the Daily Mail was urgently

telegraphing one of its correspondents, Reid, complaining

of his inadequate coverage and demanding full accounts

of all future engagements to satisfy the public demand.

There were, after all, more soldiers in South Africa by

then than had ever served in any campaign and many of

them were volunteers from all walks of civilian life, some

fighting in the ranks, some serving in the hospitals.

Journalists became bored with the war as the subject matter

available for leaders and special articles became thinner

and the issues were worked and overworked until there

was nothing new to say. But there were thousands of

families who wanted to know what was happening in South

Africa, thousands of soldiers fighting who wanted to know

the same thing and how their families and people at home

were reacting. The best present a soldier at the front could

receive, along with tobacco, chocolate and woolly vests,

was a copy of an illustrated paper or of his local paper

with, perhaps an account of an engagement in which he,

or a relative, had taken part or a description of the local

festivities after the relief of Mafeking.

As the news from South Africa shrank to terse statements

from Lord Kitchener and the occasional paragraph from

correspondents, letters from soldiers became more

important as subjects of news. The Press published their

letters throughout the war, initially as supplements to news

sent by correspondents and as sources of opinion on some

of the issues being discussed at home, but after the Boers

resorted to guerilla war, a letter from an officer might be

the main source of information about an action.  Events

were too widely dispersed for any newspaper to be able to

provide full coverage. Many of these letters were written

by professional soldiers, but not all were and some of the

Volunteers were quite outspoken in their criticisms of the

conduct of the British Army and sympathetic towards the

Boers. Lionel Curtis, a Volunteer in the C I V Cyclist Corps,

later a member of Milner’s kindergarten, wrote an

anonymous article for The Times on events in Prieska

during the first rebellion in the northern Cape in which he

was emphatically uncomplimentary about the behaviour

of British troops, comparing the Boers to them most

favourably. In such articles and letters the distinction

between fact and opinion became blurred. Like the

despatches, as distinct from telegrams, of special and war

correspondents technically they were not ‘news’ appearing

on the news page, but the description and explanation of

events.

The Tone of News

Although the reliability of the accounts of events provided

by war correspondents in South Africa was from the start

dependent to some extent on censorship, which was beyond

their control, there is no doubt that both correspondents

in South Africa and their papers at home were concerned

to temper the facts so as not to offend the susceptibilities

of readers. Sketches from artists and even photographs,

often reworked by other artists at home, which appeared

in the Illustrated London News, Punch, The Sphere and

other illustrated papers were frequently a source of

amusement to the soldiers at the front, who looked at the

elegant uniforms and glossy, well-fed, prancing horses

depicted and compared them with their shabby, ragged

clothes and the exhausted, often emaciated, horses. The

reading public at home had little idea of the conditions

under which the Army was fighting from the photographs

and pictures in the Press, which in general suggested

cleanliness, order and discipline. The pictures were

reinforced by the tone of reports from war correspondents.

Many accounts of battles early in the campaign read like

chivalric romance. Not only were the men and equipment

splendid to look at, but they also acted with unparalleled

heroism and true British grit, their officers leading from

the front, the men marching head on to face an invisible

foe. This was not always true, but when the correspondent

of the Morning Post suggested that the Highlanders,

confused and taken by surprise at the battle of

Magersfontein, had run away, Queen Victoria’s secretary

sent a letter of sharp reproof. The Queen considered that

the details given undermined the honour of the Highlanders

and reflected badly on British prestige abroad, at a time

when the European Press was overwhelmingly hostile



13THE PRESS AND THE BOER WAR

towards British actions in South Africa. Oliver Borthwick,

son of the proprietor, Lord Glenesk, had to send a letter

of humble apology.

As the war progressed this romanticised picture was

modified, although the attack was concentrated on senior

officers.  There was general agreement among

correspondents that the rank and file were magnificent

but badly led. The correspondents became increasingly

critical of the way in which matters had been conducted

in the early months of the war. Senior generals, including

Buller, were openly attacked by military correspondents

at home. Leo Amery, the chief correspondent of The

Times in South Africa until the summer of 1900, stirred

up a hornet’s nest by writing an article about our ‘stupid’

officers. The columns of The Times buzzed for some time

with letters attacking and supporting him. He was

supported and opposed by other correspondents in their

newspapers too, a notable opponent being Winston

Churchill of the Morning Post, who continued his attacks

on the critics during a lecture tour at home and in the

United States in the summer of 1900. It is, however,

noticeable that criticisms did not extend to Lord Roberts

in the same way. Roberts, like Baden-Powell, was raised

to hero status by the Press in general.  As one

correspondent, writing to Lord Milner after the relief of

Pretoria put it: 'Every kitten, rabbit, calf, lamb and baby

in England is called Bobs or BP.'  Roberts’s reputation

probably survived intact due to his adroit handling of

the Press. Criticisms continued but they bounced off him

personally. Most newspapers had supported Government

policy. Most of them therefore concentrated on attacking

the system, demanding reform of the War Office. Many

modified their attacks because from the moment war news

started to come through there were attacks on

Government handling of the war which came from the

few ‘pro-Boer’ newspapers who were supporting the

Parliamentary Opposition.

Public Opinion and the Press

Public responses to the war news were recorded chiefly

as letters to the Editor and as reports of public meetings

and speeches. Often they had a cross heading labelling

them as public opinion. The extent to which an individual

newspaper covered such items depended on the space

available. The emphasis was usually determined by the

paper’s stance during the war. In gauging public response

one has to be aware of editorial bias. Inevitably an anti-

war, Radical paper like the Morning Leader published

copious extracts from letters written by concerned, high

minded Non-conformist Ministers who supported and

embellished its arguments, and gave full coverage to

meetings of anti -war groups, just as the Liberal

Imperial ist  Daily Telegraph recorded primarily the

opinions of those who supported its views. It would be a

useful corrective if one were able to read the contents of

an editor’s waste paper basket. Individuals in politics and

public l i fe at the t ime were concerned about the

implications of this bias and some, for instance and

notably James Bryce, made it their business, where they

were able, to test what they read in their newspapers

against the views both of the man in the street and the

specialist at home and abroad. We also still have some of

the letters and other information received by Editors

which were never published and which sometimes present

a rather different picture from the one which they felt

their readers wished to see or which the paper’s ‘line’

demanded that they see. We also have The Times .

Editorially The Times was throughout the war a supporter

of Government policy. But it was also almost alone among

newspapers at that time in seeing itself as a historical

record and it  therefore published letters and other

information reflecting all shades of opinion, even if some

were editorially ignored or sneered at. Consequently The

Times was seen by its readers as an important sounding

board; letters often talk of its influence in bringing to

public attention the particular point at issue. Individuals

or interested groups with a point to make were eager to

be published in The Times. Friends and adversaries alike

had to take you seriously if The Times found room for

your letter.

Sometimes, though rarely, it is possible to trace the

symbiotic relationship between the Editor and his public

on a particular issue by comparing the letter columns with

editorials in The Times and with the private

correspondence of those concerned. Inevitably these

instances involve leading political figures and relate to

high politics. One such instance occurred in September

1899. Throughout the late summer The Times had been

educating its public on the intricacies of the situation in

the Transvaal,  supporting the posit ion of Joseph

Chamberlain and the Colonial Office. When Chamberlain

turned to the question of suzerainty as a reason for

interference in the affairs of the Transvaal,  Times

editorials strongly supported his argument that the

preamble to the 1881 Convention with the Transvaal,

which used the word suzerainty, remained implicit in the

Convention of 1884, where the word was not used. Sir

Will iam Harcourt and John Morley, alarmed at the

bellicose tone of Times leaders and considering that they

reflected the intentions of the Colonial Office, took action

in their own different ways to try to defuse the situation

in the hope of averting war. After some weeks of careful

research Sir William, on September 20, in a speech

delivered to his constituents in New Tredegar but clearly

tailored for the very much wider audience that would read

the virtually verbatim transcript sent to all major national

papers by the Press Association, provided a detailed

analysis of the legal position underpinning the suzerainty

claims. His speech appeared the following day in the

national Press, including The Times and was subsequently

supported by two long letters from John Westlake, the

Cambridge Professor of International Law, also in The

Times. The Times allowed the discussion to run and in

the face of a combination of distinguished legal opinions,

it dropped the argument it had used, much to Harcourt’s

satisfaction.

Concerns Expressed by the Public

The war evoked a latent patriotism which was expressed

in many ways in the pages of newspapers. It showed itself



14 F e a t u r e

at its most strident in the accounts of public meetings,

particularly those protesting against the war, where bands

of men broke up the proceedings, sometimes just drowning

out speakers by shouting patriotic slogans and singing

songs, sometimes with violence as well .  Such events

occurred throughout the war. Cronwright Schreiner had

to cancel his lecture programme;  Emily Hobhouse had

meetings cancelled for her by anxious proprietors. All but

the most determined were deterred from holding anti-war

meetings, all the more so after news of the defeats in

December 1899 shocked even the most jingoistic into a

more sober frame of mind and worried those who had

opposed the war lest dissent was interpreted as treachery.

It showed itself too in the reports of public reaction to

victory. There was a gradual build-up from the response

to the relief of Kimberley and the battle of Paardeberg at

the end of February 1900 to the eruption at the news of

the relief of Mafeking in May and the subsequent

occupation of Pretoria in June. All newspapers covered

these events in detail; some read lessons from scenes which

were described as unprecedented. They were seen by some

as representing national cohesion in support of the ideals

of Empire, and as a manifestation of the true spirit of the

man in the street. It showed itself in the flood of money

which came into the various war funds set up by

newspapers al l  over the country and in a general

expression of the need to put service to one’s country

above personal pleasures. Not since the Crimean war had

so much money been collected. Provincial newspapers

tended to pass on their funds to the Lord Mayor’s Fund,

but some of the nationals had their own. The  Daily

Telegraph administered its own fund which lasted until

the end of 1900.  The Lord Mayor’s Fund was the largest

of all. It was strongly supported by the City and wealthy

individuals,  but i t  also attracted small  sums and

collections made in churches, Sunday schools, offices and

hospital wards. It showed itself too in the many reports

of gifts for the troops of books, newspapers, tobacco,

warm clothing and other luxuries. The Queen led the way

with her present of chocolate for Christmas 1899. The

newspapers reported public generosity and contributed

to it themselves, a useful form of self-advertisement in

the circulation battle.

Even those newspapers which opposed the war, and

continued to do so in principle throughout the conflict,

had to bow to the enormous public interest in and

enthusiasm for the war. The Morning Leader, the only

‘pro-Boer’ paper in London which remained consistently

so throughout the war, often reiterated its views in Leaders

and took a somewhat debunking tone in many of its

Paardeberg was the first important victory.  The capture of Cronjé and the relief of Kimberley and Ladysmith followed in quick succession, encouraging

hopes that the end of the war was in sight.  This drawing was printed in The Illustrated London News of March 3, 1900.

Illustrated London News Picture Library



15THE PRESS AND THE BOER WAR

special art icles too. It  commented ironically on the

'patriotism' of retired army officers who were intending

to make a profit from kitting out troops of mercenary

rough riders. It watched the departure of Sir Redvers

Buller on October 14 among the crowds on the quayside

at Southampton and noted a certain disappointment at

his civilian clothing. “‘No man,’ as one eminent critic

observed, ‘ever looked heroic in a hard felt  hat, ’”

remarked the Special correspondent. It had great fun with

the stampeding mules at Nicholson’s Nek just before the

start of the siege of Ladysmith which it compared to

Liberal Imperialists and it ridiculed the war efforts of many

worthy ladies by writing of Mrs. Postlethwaite’s problems

with the multi-coloured and misshapen tam-o-shanters she

was being sent. But i t  also recognised the enormous

interest in war news. At the beginning of November 1899,

the paper offered a cheap news telegram service to its

readers, which was immediately taken up throughout the

country. The scheme was aimed at and appealed in

particular to small shopkeepers who could post up the

latest news for their customers. Within two days the office

was flooded with applications ‘from Lincoln’s Inn and

from Penmaenmawr.’ Many shopkeepers in small towns

and villages in remote areas subscribed on behalf of their

customers, who might not see a newspaper for days. Clerks

in offices, soldiers in barracks, men working in the wilds

on engineering schemes clubbed together to subscribe.

When newspapers reflected upon the lessons of the war,

as they did at various points when it looked as if war

would soon be over, usually  they discussed the lessons to

be learned by the Army for  the future. Public reactions

moved into areas which went well  beyond the

technicalities of how best to manage and use cavalry or

artillery in modern warfare and what reforms were needed

at the War Office. The war raised questions of national

eff iciency and national prestige which encouraged

scientists, industrialists, City merchants, headmasters,

imperially-minded political pressure groups, bishops and

clergy, doctors, philanthropists and charity workers to

write to newspapers. Beside the jingoistic expressions of

patriotism, the shouting and the slogans, of public

meetings there is in these letters a sense of unease and of

concern. If in war time the Army could not provide the

right guns for the right places, or sufficient doctors and

nurses, what did this say about our expertise in

management, in technical competence and innovation, and

about our capacity to educate the young to face the

challenges of the twentieth century? Beside the complacent

statements of British superiority in any given field, and

there were many, there were others questioning accepted

practice, suggesting improvements, looking to examples

on the Continent and in the United States. The war also

raised questions of public mourning and ritual. In the past

the Army had been primarily responsible for honouring

its dead and raising memorials. It still was; most cathedrals

have at least one regimental plaque for the Boer war. But

in this war there were so many civilians who had lost

their lives in battle and through sickness.  How should

grief for those who had died be memorialised and help be

given to their families? There are numerous accounts of

meetings held by the members of old boys’ associations,

town and city councils and other groups intending to place

memorials in local churches and school chapels and

market squares and to support the efforts of the Guild of

Loyal Women in South Africa so that graves would be

marked and tended. After the defeats in December 1899

there was a debate about whether or not there should be

a national day of humiliation and prayer in which all

shades of rel igious and non-religious opinion were

vigorously expressed. The need to help severely wounded

soldiers and the families of those who had been killed,

gave rise to sharp arguments as to the methods to be

adopted which merged into current debates over the

granting and management of old age and other pensions

and touched on many prejudices about the treatment of

the feckless or drunken poor. There were concerns about

the effect of the conduct of the war on foreign opinion ,

not just on that of the foreign Press, much of which was

hostile, but that of Governments. There was discussion

about the future role of the Empire in matters of defence.

The events of war both fostered national pride, and forced

self examination.

What these different concerns tell us about public

reactions to the war has long been a matter for a debate

which is still unresolved and probably always will be.

There are no statistics; the opinion poll did not exist and

evidence is partial and anecdotal. We cannot say with any

pretence of accuracy that so many percentage of any given

social or political group were pro-Boer, Imperialist, anti-

war or any other label one cares to find.  But through an

examination of the Press one can discern what issues and

information were considered to be important by editors

and their readers and try to answer the question, why

they should have been so.

Further Reading

Thomas Pakenham, The Boer War (1979 edition for the

full text, 1993 edition abridged and illustrated).  Winston

S Churchill, London to Ladysmith via Pretoria and Ian

Hamilton's March both have been reprinted quite recently

by Leo Cooper.  Stephen Koss, The Anatomy of an anti-

war movement: the pro-Boers (London/Chicago, 1973).

Philip Knightley, The First Casualty; from the Crimea to

Vietnam: the war correspondent as hero, propagandist

and myth maker (London, 1978).

Dr Jacqueline Beaumont Hughes is a freelance writer

who returned full time to historical study two years ago

after retiring from the Civil Service. She is interested in

studying the British Press of the late Victorian and early

twentieth century. She is currently writing a book on the

Press during the Boer war.




